[Summary]
제품을 생산하고 판매하는 것을 물의 흐름에 비유한다면 상류(업스트림)에서는
제품의 생산과 유통 등의 활동, 하류(다운스트림)에서는 기업에 대한 고객가치를 형성하는 활동이라고 할 수 있습니다.
지금의 기업들은 기업간 업스트림 활동의 경쟁 심화로 경쟁전략의 가치를 잃고 있는데요,
본 논문에서는 기업이 지속가능한 차별성을 확보하기 위한 다운스트림 활동을 중심으로, 고객인식, 고객 맞춤, 고객 누적효과에 대해 다루고 있습니다.
[Abstract]
For decades, businesses have sought competitive advantage in "upstream" activities related to making new products-building bigger factories,
finding cheaper raw materials, improving efficiency, and so on. But those easily copied sources of advantage are being irreversibly eroded,
and advantage increasingly lies "downstream"-in the marketplace. Today the strategic question that drives business is not "What else can we make?"
but "What else can we do for our customers?" This new center of gravity demands a rethink of long-standing strategy principles
[Reference]
“When marketing is strategy” Niraj Dawar (2013, 12-01, HBR) |